
Snabbfakta
- Startades: 1957(Skousen Danmark), 2015 (Skousen Norge), 2020 (Tretti Sverige)
- Omsätter: 2,459 DKK
- Antal FT: 84 butiker i DK, NO och SE
- Nordens största aktör inom vitvaror.
- Lediga distrikt: Hela Sverige
- Bransch: Vitvaror och hushållsprodukter
- Län: Alla
- Egen insats: Till dialog (Mer info)
- Status: Ny enhet
Om oss
WhiteAway Group är en ambitiös och framgångsrik vitvaruaktör i tillväxt. Genom ett antal webbutiker och franchisebutiker säljer vi vitvaror och märkesvaror till hemmet – våra främsta varumärken är Skousen, Tretti och Whiteaway. Den årliga omsättningen har överstigit 2,4 miljarder DKK i 2020.
WhiteAway Group driver franchisekoncept i Danmark och Norge under varumärket Skousen, som består av över 80 fysiska butiker samt webbutik i både Danmark och Norge. Och nu är det dags att rulla ut samma framgångsrika koncept i Sverige, där istället namnet Tretti pryder butikernas fasader. Whiteaway group köpte Tretti i 2016 och har inte haft Franchisebutiker innan dess.
Idag finns det en Tretti-butik lokaliserad i Malmö.
Vårt koncept
Vi är Skandinaviens största vitvarugrupp med stora marknadsandelar båda på online och med butiker i båda Danmark, Norge och Sverige. Vi erbjudar ett One Stop Shop koncept som innebär ett nära samarbete mellan franchisetagaren och franchisegivaren, med möjlighet att driva en egen lönsam butik med ett starkt stöd som hanterar en stor del av det administrativa arbetet.
Som franchisetagare på Tretti får du:
- Ett välkänt varumärke som tillhör ett ungt och flexibelt företag med stora ambitioner
- Möjligheten för att skapa ett eget team som drivs av försäljning, rådgivning och service till dina kunder
- Ett lojalt samarbete med koncernen
- Ett professionellt huvudkontor med specialister inom alla områden
- En stor del av det administrativa arbetet sköts från huvudkontoret
- Kommunikationsplatform med KPI modul, butikshandbok, nyheter, produktinformation m.m för dig och dina medarbetare
Profil
För oss är bra kundservice lika med en bra affär och våra kunder besöker våra butiker för att få ärliga och kompententa råd. Vi ser kombinationen av engagemang från franchisetagare och kunskapen vi har som erfaren aktör som ett starkt samarbete.
Din profil –
- Du önskar att arbeta självständigt i en egen butik
- Du vill vara en del av en lokal miljö och skapa en bred kundbas med goda kundrelationer
- Du vill visa och förverkliga ambitioner
- Du kan skapa positiva resultat och en lönsam butik
- Du har bra ekonomisk förståelse samt kunskap inom redovisning
- Du anställer ditt eget team och är ansvarig för att motivera och utveckla medarbetarna och att ni som team har ett bra samarbete
Franchisetagare berättar
Vad skulle du säga är det allra bästa med att vara franchisetagare i Tretti?
Erik Karl Svärd, franchisetagare i Tretti Malmö, säger:
”Eftersom vi är en relativt nystartad butik och befinner oss väldigt tidigt i Trettis expansion i Sverige är det klart att växtvärken känns av. Allt från att bygga upp en helt ny butik till att komma igång med försäljning, marknadsföring, m.m. har gått i rekortfart samtidigt som vi har fått väldig bra uppbackning från både leverantörer och huvudkontoret i Danmark. Det är kul att få vara med och få starta något från början utan att behöva ta risken som det innebär att behöva bygga upp ett varumärke från grunden, samt att kollegorna i Danmark har god erfarenhet sedan tidligare.”
Informationsträff
Bilder
Film
Visste du att...
Tidigare metoder för att hålla mat kall var att använda rum fyllda med is eller skåp med en ventil som släpper in kall luft utifrån. Nackdelen är att det är osäkra och tillfälliga lösningar. 1748 visade dock den skotske kemisten William Cullen att artificiell kylning var möjligt. Till en början använde man sig av flytande kylmedel, 1805 ritade den amerikanske uppfinnaren Oliver Evans ett kylskåp som använde ånga. Evars design modifierades av Jacob Perkins, som 1834 lanserade den första användbara kylskåpet.
Tips & Inspiration
Checklista franchiseavtalet
Inspirationsfilmer
Franchise statistik
Senast nytt om franchise?
Anmäl dig till Franchisetorgets nyhetsbrev: