010-204 15 01 info@franchisetorget.se

FAQ

Hur bokar vi plats?

Du fyller i alla era uppgifter via denna länken https://franchisetorget.se/utstallare/

Hur kan vi sprida budskapet att vi kommer att medverka på ett eller flera av era event?

Ni kan sprida denna informationslänken till så många som möjligt. https://franchisetorget.se/besokare/ Skriva gärna ett inlägg på er hemsida och på Facebook att ni kommer att finnas på plats på Franchisetorgets event. Detta är ett bra sätt att nå ut till flera potentiella intressenter som bokar plats för att få träffa just er. Franchisekedjor som ställer ut på dessa event får även annons på franchisetorget.se, maila till susanne@franchisetorget.se så lägger hon upp en annons/presentationssida.

Ska vi hålla någon pitch eller hur fungerar det?

Franchisetorget kommer att presentera alla koncept under våra 2 föreläsningar. Vi visar då er logga, kort fakta och en bild och hänvisar alla att gå sedan ut och prata med er i minimässan. Ett utkast ang ovan mailas till er i god tid så att ni kan godkänna allt. Ert fokus kommer att vara att stå på er plats på minimässan och prata med så många besökare som möjligt.

Behöver vi ha med oss något och vad i så fall?

Ni behöver bara ha med er broschyr, intresseblankett och en rollup. Önskar ni få hjälp med ngt av detta så mailar ni bara till susanne@franchisetorget.se så skickar vi över en offert på vad det skulle kosta att ta fram det ni önskar.

Hur ser programmet ut och när ska vi vara på plats?

Här kan ni se hela programmet, scrolla längst ner på denna sidan https://franchisetorget.se/besokare/ Vi rekommenderar att ni är på plats senast 1 h innan det börjar. TIPS! Franchisetorget arrangerar även Franchisedagen DAGEN INNAN dessa event så en del av er kommer nog att sova över fre – lör, vilket innebär att en del av er redan är på plats. Här kommer mer info om FranchiseDagen som endast är till för franchisekedjor och är ingen publik minimässa utan en intern träff franchisegivare emellan. https://franchisetorget.se/franchisedagarna/

Hur kommer ni att marknadsföra detta och hur når ni ut så att folk bokar plats?

Vi ber alla franchisekedjor att gå ut i sina kanaler att de kommer att medverka på plats. Vissa kedjor väljer att skicka ut i sitt nätverk, skriva ett nyhetsbrev, inlägg på Facebook, skriva på hemsidan, medan andra franchisegivare satsar mer och lägger en budget (ca 2500 kr och uppåt för att marknadsföra detta i lokaltidningen, Google eller på Facebook. Detta är upp till var och en hur ni önskar göra!  TIPS! Marknadsför gärna på Facebook ca 1 månad innan eventet för 5 000 – 10 000 kr. Vi på Franchisetorget kommer att annonsera fullt ut på sociala medier. (Facebook, Instagram, LinkedIn, Hemsidan, Nyhetsbrev)

Har ni något marknadsföringsmaterial som vi kan använda?

Här kan du använda bilder mm, klicka här.

Hur kan vi förbereda oss?

Allt handlar om planering. Börja med att sätta ner mål för deltagandet redan innan eventet, eftersom det kan vara avgörande för hur och vad du ska säga samt hur er presentation ska utformas. Sätt tydliga mål – gärna kvantifierade. Hur många leads ska vi få ihop.

 

Antal besökare och hur många franchisekedjor kommer att delta och hur många ska vi vara?

Ja denna frågan är supersvår just nu för alla som ska arrangera saker men vi är otroligt förhoppningsfulla att det kommer att vara ett stort tryck på personer som nu vill starta eget och träffa er franchisegivare och få inspiration och våga ta steget. Vi har som mål att locka minst 70-100 personer per stad. Kommer det ca 40-50 besökare eller fler så rekommenderar vi att ni är minst 2 personer på plats för att hinna prata med så många besökare som möjligt. TIPS! Ta gärna med en utav era franchisetagare, det är alltid uppskattat hos besökare (potentiella franchisetagare)

Har ni några andra tips som vi ska tänka på?
  • Ta tillfället i akt och mingla runt och få besökarna att känna sig som hemma, på så sätt kan du tidigt skapa en relation som gör att dagen blir mer effektiv samt att du får en bra överblick på vilka personer (profiler) som finns på plats.
  • Ta gärna på er profilkläder om ni har.
  • Ta gärna med er saker som representerar företaget så man får klämma och känna (tex kläder, menyer, teknik, etc.
  • Allt handlar om planering. Börja med att sätta ner mål för deltagandet redan innan eventet, eftersom det kan vara avgörande för hur och vad du ska säga. Sätt tydliga mål – gärna kvantifierade. Hur många leads ska vi få ihop. Efter aktiviteten – följ upp ditt deltagande – gör en utvärdering. Följ upp era leads. Nådde vi målen? Vad kan vi göra bättre nästa gång? Börja samtidigt planera inför nästa event när allt fortfarande är färskt i minnet.
  • Sätt igång direkt. Uppföljning av alla kontakter måste få ta tid och resurser. Och det måste finnas utrymme att dra igång direkt efter hemkomst. Det är nu besökaren är varm. Skicka gärna ett mail till alla som du pratade med under dagen och bjud in på persnligt möte eller ett öppet hus på ert huvudkontor eller hos en franchisetagare.
  • Slutsats, om det visar sig att utfallet inte alls överensstämmer med de mål du har satt upp så blir frågan om du har varit på fel aktivitet eller om du har gjort fel på aktiviteten. Gå igenom ditt agerande från start och genomförande till uppföljning. Ta även hjälp av Franchisetorgets statistik och andra undersökningar. Och ta dig en titt på vad andra franchisegivare har gjort. Med en ordentlig uppföljning och utvärdering kommer du att göra nästa deltagande ännu bättre.