Snabbfakta
Om oss
McDonald’s startade 1954 när Ray Kroc upptäckte bröderna McDonalds restaurang i San Bernadino. Bröderna Dick och Mac serverade högkvalitativa hamburgare – och det gick snabbt. Sedan dess har McDonald’s vuxit till att bli ett av världens ledande varumärken inom mat och service, med 36 000 restauranger i över 100 länder.
I Sverige var det Paul ”Palle” Lederhausen som fick uppdraget att öppna upp den första restaurangen på Kungsgatan 4 i Stockholm, 1973. Idag är McDonald’s Sveriges största restaurangkedja med ca 200 restauranger från Luleå i norr till Ystad i Söder och vi serverar omkring 400 000 gäster varje dag.
Vårt koncept
Varför McDonald’s
För personer med engagemang för det lokala samhället och med ett intresse för detaljerna i sin verksamhet kan McDonald’s vara en etablerad väg till framgång. McDonald’s erbjuder resurser, nätverk och utvecklingsmöjligheter inom ramen för världens bästa franchisemodell.
Bevisat system
You are in business for yourself, but not by yourself – Ray Kroc
Med våra 50 år i branschen har McDonald’s en etablerad affärsmodell som ger våra franchisetagare verktygen för att kunna servera tusentals gäster varje dag samtidigt som restaurangerna uppfyller högt ställde mål och förväntningar.
”Gillar du system – processer – sätta mål och följa upp? Då är McDonald’s något för dig!”
Carina Eriksson, Franchisetagare.
Som en av våra franchisetagare har du friheten att driva ditt eget företag samtidigt som du har stödet av McDonald’s etablerade system
Vårt starka ramverk säkerställer att du får löpande support och resurser för att lyckas som ägare och operatör. Vårt mål är att hjälpa dig att optimera dina resultat genom att hjälpa dig att uppnå, och överträffa, McDonald’s standards inom kvalitet, service och renlighet.
- Stöd inom restaurangdrift och skötsel, personal, fastigheter och bygg, inköp och utrustningsunderhåll.
- Omfattande utbildning och ledarutveckling.
- Branschledande reklam och marknadsföring.
- Användning av McDonald’s-systemet och ett av världens mest välkända varumärken.
- En stark leverantörskedja av partners som säkerställer att våra restauranger får högkvalitativa råvaror.
- En franchisegivare som ger samarbetsinriktad affärssupport.
- Möjlighet att vara delaktig i McDonald’s framgång.
- Ett tätt nätverk för utbyte av idéer, samarbeten och samverkan.
Profil
Vår personprofil
- En resultatfokuserad ledare och en god förebild.
- Ett brinnande engagemang för service och gästupplevelse.
- En ”hands on approach” till utmaningar och arbete.
- En god kommunikatör.
- Ett ekonomiskt sinne.
- Ett starkt samhällsengagemang.
- En stabil livs- och familjesituation.
Vår grundläggande kravprofil
- Över 30 år.
- Flerårig erfarenhet av ledarroll inom näringsliv eller offentlig sektor.
- Gymnasieutbildning.
- En förankrad ambition att driva franchise inom McDonald’s under minst 20 år framåt.
- Finansiella möjligheter.
Möt en franchisetagare
“Ett bra team är A och O”
“Fortfarande idag jobbar jag gärna under lunchrushen, det är en speciell kick att kunna ge bra service när tempot är högt.”
Vad blev din största utmaning?
– Att börja på McDonald’s var väldigt annorlunda mot det jag hade gjort tidigare. Jag var butikschef på Gulins och van vid att jobba under väldigt ordnade former, med heltäckningsmattor och herrkostymer. Där var jag yngst och på McDonald’s var jag äldst, det var en stor omställning. Plötsligt stod jag i ett restaurangkök där allt gick i ett rasande tempo, där jag blev både coachad och tillrättavisad av 20-åringar. Första dagen ville jag nästan lägga av, men det blev det bara roligare och roligare. Fortfarande i dag jobbar jag gärna under lunchrushen, det är en speciell kick att kunna ge bra service när tempot är högt.
Vad bör man tänka på som franchisetagare?
– Du måste vara beredd på att lägga ner det jobb som krävs, lära dig driften och kunna utföra alla moment på egen hand. För att coacha andra måste du vara trovärdig och veta vad du pratar om. Det är viktigt att vara delaktig och samtidigt lära sig att delegera, ett bra team A och O när organisationen växer.
Finns det något som inte har blivit som du tänkt?
– Ja, den tredje restaurangen som vi köpte år 2000. Den var mycket svår att få lönsam och fick till slut stängas. Det var en tuff tid, men vi fick stort stöd genom franchisesystemet och vi lärde oss väldigt mycket av det. I dag driver vi sex restauranger med stor framgång.
Varför ska man bli franchisetagare?
– Som franchisetagare driver du din egen verksamhet och fattar beslut på egen hand. Men det finns hela tiden ett säkerhetsnät och ett väl fungerande system. Vi har stor gemenskap och man får stöttning när det händer saker. Jag har alltid många franchisekollegor och medarbetare på huvudkontoret som jag kan ringa. Sedan är det lätt att bygga en bra organisation när företaget växer, jag skickar ju nu mina medarbetare på samma kurser som jag gick. Det är ett väldigt trevligt sätt att vara egenföretagare på.
Bilder
Film
Visste du att...
Namnet hamburgare kommer troligtvis från Hamburg Steak som i sin tur har tagit sitt namn efter den tyska staden Hamburg. I Hamburg Steak serverades köttfärsen i varma frallor och var en vanlig rätt på skeppen som fraktade tyska emigranter till USA.
Kontaktperson
Namn: Jacob Westerholm
E-post: jacob.westerholm@se.mcd.com
Tips & Inspiration
Checklista franchiseavtalet
Inspirationsfilmer
Franchise statistik
Senast nytt om franchise?
Anmäl dig till Franchisetorgets nyhetsbrev:
Anmäld dig till vårt kostnadsfria Starta Eget Community: