Snabbfakta
- Startades: 1956
- Omsätter: 175 Mkr
- Antal FT: Idag är vi 20 tal franchisetagare
- Marknadsledande solskyddskedja som erbjuder skräddarsydda produkter.
- Lediga distrikt: Linköping, Norrköping, Helsingborg, Borås, Jönköping, Västerås, Malmö, Kristianstad, Växjö, Uddevalla, Karlstad
- Bransch: Försäljning, Bygg & anläggning
- Län: Flera
- Egen insats: Från 300 000:- (Mer info)
- Status: Enheten har varit etablerad 3 år (men startas som ny med ett upparbetat VM och kundbas)
Om oss
Moogio är en franchisekedja inom solskydd och fönsterinredning. Vi arbetar med att reglera sol och insyn i olika typer av miljöer, såväl inne som ute. Vi är specialister på produkter som markiser, solsegel, persienner, rullgardiner, plisségardiner, gardiner etc. Hos Moogio får kunden hjälp med allt från rådgivning och inspiration till beställning, mätning och montering. Alla solskydd måttbeställs och skräddarsys enligt kundens önskemål och behov. Målgruppen är både privatpersoner, företag och offentliga organisationer. Moogio är idag representerade på ett trettiotal orter i Sverige och Danmark. Supportkontoret finns i Göteborg och arbetar med att utveckla och stödja kedjan.
Histora
1956 i Tvååker startas tillverkning och fösäljning av persiennmaskiner. Verksamheten växte snabbt och sortimentet likaså; från tillverkning av persiennmaskiner till att bedriva en komplett solskyddsbutik med försäljning av markiser, persienner, rullgardiner – allt med egen tillverkning. Affären fick namnet ”Tvååkersmarkisen” och öppnade flera butiker runtom i Sverige under nytt ägarskap. Längre söderut i Sverige verkade ett liknande företag, ”Persiennpågarna”,som var den ledande aktören i Skåne. Precis som Tvååkersmarkisen tillverkades och såldes alla typer av solskydd. 2006 skapades ett nytt butikskoncept under namnet ”Moogio”. Moogio, som etablerades i Sverige och Danmark, fokuserade på att vara kundens solskyddsexpert genom försäljning av kvalitativa premiumprodukter. När Moogio och Tvååkersmarkisen gick samman 2014 fortsatte verksamheten under namnet Moogio. Vi har samlat på oss mycket kunskap under dessa 60 år och på Moogio brinner vi fortfarande för högkvalitativt solskydd.
Vårt koncept
Moogio ger dig tillgång till ett färdigt affärskoncept. En ny franchisetagare startar normalt upp en ny butik eller övertar en befintlig, men kan också ansöka om
att ansluta en egen fristående butik. Alla butiker ska ligga i centralorter, ha ett attraktivt affärsläge och ett läge som är lätt att hitta till och parkera vid eller medger god kundgenomströmning. Lokalerna brukar ha totalytor på mellan 120 och 200 kvm, där huvuddelen är vårt showroom. Därutöver krävs viss kontors- och lageryta som kan variera i storlek.
Moogio har skapat och etablerat ett varumärke som står för hög servicenivå, kompetens och ett brett sortiment av högkvalitativa solskyddsprodukter. Därutöver har bolaget introducerat ett inrednings-/designkoncept som slagit väl ut.
Vi erbjuder:
• Ett snyggt och väletablerat affärskoncept
• Tillgång till marknadens ledande leverantörer
• Inköpspriser baserat på stora volymer
• Professionell hemsida
• Central marknadsföring & annonsproduktion
• Leads som ger affärer
• Marknadsföringsmaterial t.ex. kataloger
• Affärssystem och kravhantering
• Löpande ekonomistyrning och redovisning
• Kontinuerlig support kring produkter
• Inspirerande konferenser och utbildningar
Profil
Vi söker dig som är bra på att sälja och påverka andra, eller jobbar du idag som montör och vill ta steget att driva eget med fokus på kundservice och försäljning. Du bör ha hög social kompetens, ha lätt för att samarbeta och skapa långsiktiga relationer med kunder. Du är också resultatorienterad, kreativ och handlingskraftig. Du bör vara noggrann, praktiskt lagd och något av en problemlösare. Erfarenhet och förståelse av grundläggande företagsekonomi är en
stor fördel. Erfarenhet från branschen är en merit men inget krav då vi lär dig det du behöver.
Franchisetagare berättar
Vad skulle du säga är det allra bästa med att vara franchisetagare i Moogio?
– Styrkan med att vara Franchise, träffarna två gånger/ år. Vi bytte idéer och peppade
varandra. Superkänsla, nu ska vi hem o sälja.
– Nuförtiden har vi möjlighet att ringa
varandra och hjälpa varandra vid stora jobb.
– Att vara FT är fördelaktigare de första åren när allt är så nytt. Nu klarar vi oss mycket
själva. Det är ändå värt det att vara FT. Franchiseavgift är ok.
– Nya FT har möjlighet att få ”grym” hjälp av de erfarna FT i Uppsala, Täby osv.
– Bra att HK kan göra nationell reklam i landet och upphandlingar för kedjan. Det är kanske det bästa just nu.
– Det allra bästa är att få vara egen företagare. Man har från början ett helt koncept, datasystem, tillverkare finns, produkt/leverantörer finns. Det är lätt att börja och allt är färdigt. Man kan alltid ringa andra butiker för att fråga om hjälp.
– Byta erfarenheter med varandra. VIKTIG del.
– Det är bästa är all hjälp man får i uppstarten, med leverantörer och hur man bygger butik.
– Fördel att ha en stor kedja bakom sig.
– Att allt är färdigt. Det finns möjlighet att få svar på alla uppgifter från Moogio. Telefonen kan kopplas till Moogio när vi har problem att svara själv.
– Roligaste är att umgås med människor, ingen dag är samma, inga kunder är lika, inga hus är lika. Roligaste att vara mycket ute hos kunderna. Många idéer. Friheten.
Bilder
Film
Visste du att...
en markis i ett fönster i söderläge stoppar hela 60 % av den värme som alstras? Alla våra markiser skräddarsys vad gäller modell, storlek, färger och manövrering för att passa varje bostad och kundens önskemål.
Kontaktperson
Namn: Johan Palmér, VD Moogio
Huvudkontor: Göteborg
Mob: 070-930 70 12
E-post: johan.palmer@moogio.se
Tips & Inspiration
Checklista franchiseavtalet
Inspirationsfilmer
Franchise statistik
Senast nytt om franchise?
Anmäl dig till Franchisetorgets nyhetsbrev:
Anmäld dig till vårt kostnadsfria Starta Eget Community: