Intresserad av att driva Barnloppan i Malmö?

Snabbfakta

 

  • Startades: 2006 i Danmark
  • Omsätter:  Mkr
  • Antal FT: Idag är vi 6 st franchisetagare i Danmark och Island och vi söker vår första i Sverige
  • Sveriges första loppmarknad för barnfamiljer
  • Ledigt distrikt: Malmö
  • Bransch: Försäljning, inköp, marknadsföring
  • Län: Skåne
  • Egen insats: Upp till 500 000:- (Mer info)
  • Status: Ny enhet

Om oss

När Johanna fick barn 2010, så började idén om ett fräscht secondhandkoncept för barnkläder växa fram. Johanna saknade känslan av att få ”göra nytta på riktigt och betyda något för världen”. Att bygga på återbruk blev en naturlig väg in.

Tillsammans med Sofie, hennes man Morten och Johannas man Niels, startade man den första butiken 2016 i Valby, Köpenhamn. Sedan 2018 drivs konceptet som en franchise med 7 butiker i Danmark (6 st som franchise) och 1 st på Island.

Återvinning på barnslig nivå

På Barnloppan kan du sälja och köpa begagnad barnutrustning, allt från kläder och leksaker till barnvagnar och bilbarnstolar. Som säljare hyr du en “loppishylla” i minst en vecka i taget och prissätter dina varor själv. Prislappar med streckkod delas ut av oss, och när varorna har placerats i hyllorna lämnar du resten till oss. Vi betjänar butikens kunder och säljer varorna. Du kan följa din försäljning online och vi betalar ut dina vinster direkt på ditt bankkort. Det blir inte lättare att sälja begagnade barnsaker!

Vårt koncept

Grunden är hållbar utveckling med återbruk av barnkläder i en fräsch miljö, med modern design, trevlig shopping, effektiva affärssystem och fokus på kundupplevelse och lönsamhet för den som driver butiken.

Hur fungerar konceptet?

Hos Barnloppan är det enkelt att sälja och köpa återvunnen barnutrustning, allt från kläder och leksaker till barvagnar och bilstolar. Som säljare hyr man en hylla i minst en vecka åt gången och prissätter själv sina varor på Barnloppans onlineplattform. Prismärken med streckkoder hämtas i butiken av säljaren och när säljaren har satt sina varor på hyllorna, överlämnas resten till Barnloppan.

Personalen betjänar butikens kunder och säljer varorna. Det är möjligt att följa försäljningen online och nettot utbetalas via banköverföring. Det blir inte enklare att sälja och köpa återvunna barnsaker!

Profil

Vem är du?
Vi förväntar en energisk eldsjäl. Du har god förståelse för sociala medier, där en stor del av marknadsföringen sker och där du kan agera frontfigur.

Dina primära uppgifter blir:

  • Utveckla och följa upp på din affärsplan
  • Daglig drift av din egen butik
  • Utveckla och bygga upp marknadsföringsaktiviteter – speciellt på sociala medier
  • Skapa kundkrets genom diverse aktiviteter, events och extraordinär service
  • Anställa, utveckla och leda din medarbetare
  • Kundservice, schemaläggning och andra praktiska uppgifter

 Dina egenskaper:

  • Du är kommersiellt stark
  • Du har en stark drivkraft och ett öppet sinne
  • Kedjans målgrupp kan spegla sig i dig som frontfigur

Franchisetagare berättar

Intervju med Michelle, Franchisetagare Børneloppen

Varför ville du bli franchisetagare och varför valde du just detta koncept?
– Jag tycker att kombinationen av att vara oberoende och samtidigt vara en del av något större med kollegor är enormt värdefullt.

Anledningen till att jag bara valde Børneloppen är faktiskt ganska enkel: Jag tycker att konceptet är genialt. Jag gillade idén att vara med från början. Min butik var den femte som öppnade, vilket till viss del gör det möjligt att hjälpa till att utvecklas och expandera.

Vilka överväganden gjorde du tidigare?
”Jag funderade bland annat på om det var rätt att bli en del av en kedja som i förväg har fastställt allmänna riktlinjer och ett koncept som måste följas.

Dessutom finns det en ekonomisk kostnad för att “köpa” rätten att driva din butik under kedjans namn. Den kostnaden tror jag är bra. Du bör inte underskatta varumärkesvärdet och det färdiga paketet, vilket innebär att du inte behöver börja från grunden med att bygga både koncept och kunskap om det.

De ömsesidiga förväntningarna mellan franchisegivaren och tagaren skapar naturligtvis höga krav, eftersom det finns ett gemensamt intresse av att skapa goda resultat. ”

Vad är det bästa med att vara egenföretagare och finns det något som har förvånat dig?
”Allt hårt arbete gynnar mig själv, och därmed är jag 100% själv nyckeln till den framgång jag vill skapa. Det är precis som förväntat – många timmars hårt arbete. ”

Vilka utmaningar har du stött på och hur har du löst dem?
”Det har faktiskt inte funnits några stora utmaningar eller problem under vägen. Det är skillnaden mellan att starta själv och att vara en oberoende franchisetagare.

De allra flesta saker har prövats tidigare, vilket innebär att du inte stöter på många problem på vägen. Och de problem som finns där är inte så stora. ”

Vad får du hjälp med från franchisegivaren jämfört med om du hade startat själv?
”Det finns en tydlig konceptplan från det att signaturen sätts till butiken öppnas. Dessutom finns det pågående sparring och kunskapsdelning och inte minst ett bra kollegialt nätverk.

Børneloppen har bland annat utvecklat ett eget IT-system, vilket innebär att det är 100% anpassat till våra butiker och behov. Du skulle inte ha ekonomi för det om du bara var dig själv. ”

Om du skulle ge en blivande franchisetagare några goda råd, vad skulle det vara?
”Personligen tycker jag att det är värt att betala för att bli franchisetagare. Var därför inte skrämd av franchiseavgiften. Betalningen du gör för att representera varumärket ger värde som du inte kan skapa själv. ”

Informationsträff

Bilder

Film

Visste du att...

Loppmarknad (i dagligt tal ofta loppis, på finlandssvenska lopptorg) är en plats där det handlas med begagnade saker. Namnet loppmarknad sägs härröra från att de kläder som bytte ägare vid de första loppmarknaderna föraktfullt påstods innehålla loppor och annan ohyra.

Kontaktperson

Namn: Susanne Eriksson
Huvudkontor: Sverige
Tel: 072-303 53 48
E-post: susanne@franchisetorget.se

Räkna på att starta eget

Kontakta banken för finansiering av att starta detta koncept.

Senast nytt om franchise?

Anmäl dig till Franchisetorgets nyhetsbrev: